Secawan Teh Panas Penamat Duka


Minggu nih bermula ari jumaat lepas macam2 yang terjadi. Bermula dengan acara balik kampung di Perlis dan Kedah sehinggalah ke Sarah sakit mata. Tapi...ape kene-mengena dengan secawan teh panas penamat duka?

Kiter dari dulu memang suke sangat minum teh, tak kire teh ais atau pun teh o panas. Asalkan teh kiter mesti suke. Minuman peberet di kala susah dan senang. Bagi kiter teh umpama satu minuman wajib, satu peneman di kala duka dan bahagia, satu saat yang sukar nak diceritakan dengan kata2. Kalau orang lain mesti suke minum smoothies la.. cappucino laa..macam2 minuman lain tapi kiter tetap setia dengan teh. Well.. teh kan minuman orang kampung dan iya kiter memang berasal dari kampung and i'm proud to be kampung girl..very proud! 


Sampai jer sini kelmarin dari kampung, badan Sarah dah mula panas ngan batuk2 plus selsema siap berhingus lagi. Bangun pagi tengok2 mata dah bertaik. Sah sakit mata. Sian Sarah, tak leh bukak matenyer tapi masih lagi senyum bile namenyer dipanggil. Hurm.. pastu batuk2, bunyik cam batuk kering jer. Yang nih sah2 berjangkit dari kami somi isteri yang batuk sejak seminggu lepas. Batuk sampai sakit tekak nih..mungkin sebab cuaca kot yang sekejap hujan sekejap panas. Tapi kalo orang dewasa sakit takpe sebab kiter boleh ikhtiar sendiri ini bayi 6 bulan. Ape yang mampu dier buat? Nangis je la mungkin minta bantuan untuk tolong dier bukakkan matenyer yang macam tergam gara2 sakit mata. Tapi kiter percaya sume nih adelah dugaan dan pasti ada hikmahnya. 

Jadi selain daripada memohon pertolongan dari Yang Maha Esa, kiter minum teh untuk release kan segala duka lara kehidupan. Manusia kan tak pernah tak buat silap. Untuk ubati sume tuh, kiter pilih teh. Biler minum teh panas, terase aman di hati. Saat tegukan pertama bagaikan satu sensasi yang best. Aromanya, mendamaikan jiwa yang dilanda keresahan.


Untuk lebih menenangkan, kiter tutup lampu. Selain daripada untuk rasa relaks, teh buatkan kiter rasa fokus. Terasa macam satu bebanan nih diangkat jauhhhh...jauhhhh. Hebatkan teh nih. 






Opps.. kiter ade teman, Kakak Puteri yang sedang merawat Mickey Mouse nyer yang demam. Hehehe..


Terima kasih ya Allah diatas kurniaan Mu ini, Puteri BalQis dan Puteri Sarah. Mama sayang sangat dengan kamu. Kamulah harta mama yang paling bernilai. Biarlah mama sakit atau apa sekali pun namun mama akan menjaga kamu sebaik mungkin. 


Entri kali ini berbaur duka sesuai dengan tajuk nya. Entahla...kiter sendirik pun tak tau kenape ngan kiter arinih. Kalau anak sakit, para ibu memang susah hati, biarlah dia yang sakit bukan anaknya. Tegukan akhir teh panas membawa seribu erti, sejuta harapan agar esok menjadi hari yang terindah, lebih baik dari hari2 sebelumnya..


Share:

0 comments