Percutian Ke Jogjakarta Bersama Family - Day 4

Assalamualaikum

14.11.2018 (Rabu)

Taman Sari Keraton (Water Castle)

Tempat nih best, best sebab sejarahnya yang unik. Adalah satu kerugian kalau korang datang tak upah tour guide dalam nih. Upahnya tak mahal mane hanyalah 50,000idr sahaja. Tapi .... ini merupakan salah satu pengalaman yang ku kira pahit ditelan masam prittt untuk diluah balik. Menyesaaaaaaaaalllllllll!!!! 

Nak tau kenapa menyesal? Kene la baca sampai abes. Masa taip entri nih pun rasa geram gila.  



Yang duduk-duduk tuh tour guide yer. Korang kalau setakat masuk amik gambar aje, rugilah. Better amik tour guide sebab boleh tahu sejarah taman sari nih.  





Perkenalkan, ini tour guide kami. Nama dah lupa, banyak nau cakap hahahaha tapi yang tak menahan wanginya kemaen. Kalah kami. Hahaha...

Tapi iyelah dah keje tour guide kenela banyak potpet. Mase nih dia tengah bagitau pasal pokok tapi dah lupa pasai apa. Hahahaha....




Gambar nih tour guide yang amikkan. Mula-mula nak masuk petugas kaunter cakap, no gopro, no record. Hanya kamera henpon aje boleh. Tapi bila amik aje tour guide, aik semua boleh...Hahahaha... trik betul la diorang nih. 



Timing tak kena. Masa kami sampai pekerja tengah bersihkan kolam. So tak dapatlah tengok camne keadaanya kan. Tapi tak mengapa. 

Nampak tangan yang tunjuk ke arah pokok tuh? Haaa..tuh tangan tour guide. Hehehe. Sejarah taman sari nih unik sebenarnya. Betul ke tidak wallahualam.  

Dikatakan tiada seorang lelaki pun boleh masuk ke sini melainkan raja sahaja. Bahkan permaisuri pun tak boleh masuk ke sini tanpa izin raja. Kiter citer yang kiter ingat aje yer. 

Pokok yang ditunjuk oleh tour guide tuh adelah pokok kenanga (kalau tak silap), pokok kenanga nih kan wangi bunganya. Ok, raja akan mengambil bunga kenanga (yang belum kembang) lalu dilbaling ke dalam kolam. Sebelum baling, raja akan aim gundik yang cantik untuk diajak mandi bersama. 

That's why raja akan amik bunga kenanga yang kuncup yakni muda, belum lagi kembang, kerana kalau amik yang kembang, kalau dilbaling, bunga tuh silap2 dapat ke gundik yang tak lawa. Kan naya raja tuh...hahahaa.






Sebelum jadi tour guide, katanya dulu bekerja sebagai kameraman. Cantik jugak gambar-gambar yang dia amik.



Okay, lepas gundik dapat bunga maka berangkatlah gundik tadi untuk mandi bersama-masa raja. Kat sini lah diorang mandi together2. Hanya diorang berdua sahaja.






Selepas mandi, raja dan gundik berkenaan akan bersauna di sini. Nampak lubang-lubang kecik kat kaki kiteorang tu? Haaa..situlah tempat letak arang /api untuk raja bersauna.

Dan kemudian raja dan gundik akan ke suatu bilik untuk menukar baju. Gambar bilik tu ade kiteorang amik tapi tak upload plak kat sini. Takpe nanti korang pegi korang tengok yer.

Kalau raja tuh tak puas lagi, baginda boleh mengulangi step 1 tadik iaitu membaling bunga kenanga kepada gundik lain di kolam yang besar itu tadi. 




Tamat citer raja dan gundik. Memang syok la jugak dengar citer sejarah taman sari nih. Tour guide tuh citer lagi best kot dari kiter bercerita. Hahahaha...

Kebanyakan yang bekerja di istana ini tidak mempunyai pekerjaan lain. Tiada upah yang diberikan raja. Oleh sebab itu, mereka terpaksa mencari pekerjaan lain untuk menampung kehidupan. Salah satunya adalah melukis batik dan lukisan.

Haa...dekat sinilah yang menyesaaaaaaaaaaaaaal gila tuh. Supir dah pesan banyak kali jugak la, jangan beli barang di dalam nih. Mase tu dengar tak dengar aje pesanannya. Almaklum eksaited nak masuk dalam. Sekali hambek.



Tour guide akan bawak masuk ke sini. Mula-mula dia cakap ini adelah hasil lukisan orang dulu-dulu, bla2... So kiteorang pun tengok la lukisan nih. Memang kami kurang minat sket dengan lukisan2 salah satu sebabnya adelah kami tak kreatif cam depa2 nih. Hahaa..

Okay dipendekkan citer, ini adelah hasil lukisan nenek moyang diorang dan diperturunkan kepada generasi zaman sekarang. So, takpelah we all pun nak move on la ke tempat lain pulak. Eh...tak boleh yer, dia akan pujuk rayu, paksa korang sampai korang beli. Adoii...mase tuh kiter dah macam eh dah kenape, ikut suke la nak beli ke tak, mase tuh encik Is dah kat luar. Lepastu berlaku la salah faham. Salah faham yang kiter ingatkan lukisan tuh encik Is suke so kiter pun beli. Hahahaha. Nasib baik jugak la kiter beli pakai duit dia dalam lingkungan RM8+.00 camtuh. Mula2 tu dia mintak duit RM dalam RM1++.00 jugak. Tapi kiter bagi aje duit dia. Fuhhh...memang sakit ati sungguh la kat dalam nih. So korang kalau masuk sini, sila bertegas. Hahahaha...





Malas nak singgah, karang kene ketuk lagi. Jalan aje.





Kat sini pun nak kene ketuk jugak tapi kali nih kiter dah awal-awal lagi bersiap siaga. Hahaha...kiter cakap dah beli batik tadik, banyak kot. Jadi tak nak beli lagi (padahal tak beli pape pun). Hahaha...



Kalau nak diikutkan, masih banyak lagi tempat yang perlu diexplore di istana air nih tapi memandangkan mood kami dah swing dan penat (cuaca agak panas) so kami shortcut kan aje road tour di situ. Jangan lupa bagi upah pada tour guide sebagai tanda terima kasih (kene ketuk) dan penghargaan. Hahahaa...



Menu tengahari hari nih adelah masakan minang. Jadi bapak supir pun bawak lah ke rumah makan yang berdekatan dan pemes katenyer. 







Ini encik Is punya. 





Afeef dibuai mimpi.....




Mamanya masih makan... Selesai makan kiteorang ronda sakan di malioboro. Shopping sourveniors, makanan, baju batik, tshirt, fridge magnet, naik kuda pastu menyesal sebab kesian... dan banyak lagi. Sila sediakan uwang yang banyak yaaa...

Jujur harus diakui bahawasanya jogja bukanlah tempat shopping yang heaven tapi tak kisah pun janji dapat datang ke sini pun dah alhamdulillah. Sampaikan ade orang tuh nak datang lagik la semata-mata nak makan aje. Dasattt....





Tempat wajib bergambar katenyer kalau datang ke sini. Panas dek non...



Acah-acah candid.... hahahaha...mase nih panasnya ngak tertahan. Tapi demi sekeping gambo, den rela.



Sesi perabiskan uwang.





Bersambung..belum abes lagi yer day 4 nih.  Adess makan taun nak abeskan entri nih pun..... 

Share:

1 comments

  1. asalamualaikum.....JOM Silla tuan dan puan bila nak tempah pakej lawatan boleh PM kita orang 👇
    📲📞 Call/washap : +62812-6660-3740
    📠Email : sahbbiholiday@gmail.com
    📠Email : holidaysahbbi@gmail.com
    🎏 FB. : sahbbi holiday
    IG : #pakejmelancongmurahmedan
    Sahbbiholiday.blogspot.com
    Pakej lawatan harga ground murah Baloi :
    ➡️Pakej 5 hari 4 malam
    ➡️Pakej 4 hari 3 malam
    ➡️Pakej 3 hari 2 malam

    Transportasi :
    - Avanza
    - Inovva
    - Elf Van
    - Pregio Van
    - Toyota Hiace
    - Bus Pariwisata (Pesiaran)

    Insya Allah lawatan percutian tuan dan puan selesa dan puas hati.... 😊😊😊😊😉😄
    #laketoba
    #berastagi
    #Airport_silangit
    #kualanamu_airport
    #tamansimalemresort
    #mountvolcanosibayakhotspring
    #gundaling
    #laketoba
    #negeriindahkepingansurga
    #honeymoon_trip
    #cuticuti
    #melancongmurah
    #kakishoping
    #kakijalan
    #traveler
    #backpakers
    #cutisekolah
    #melancongmedan
    #wonderfulindonesia
    #wonderfullaketoba
    #nortsumatra
    #visitmeda

    ReplyDelete