Semuanya Bergantung Pada Diri Sendiri

Masuk tahun ni walaupun tak genap tapi bolehlah dikatakan bahawasanya dah 13 tahun aku berkhidmat di tempat, bangunan yang sama tapi berlainan Bahagian. Tahun ni jugak untuk pertama kalinya aku pakai contact lense. Wow sangat pada aku. Tapi biasye-biasye pada orang lain.

Banyak faktor sebenarnya yang buatkan aku stay sini sampai 13 tahun. Orang cakap kalau bot tu dah naik teritip dah kat sekeliling bot tu. Aku reply, tak kisahnyer aku. Yang penting bos aku sporting, kawan-kawan baik, persekitaran baik, akses pegi dan balik keje mudah , itu dah cukup.  Tapi jauh dalam sudut hati aku ni, ade 35% keinginan untuk bertukar keluar. Kawan-kawan aku cakap best kerja kat jabatan besar, rugi la stay satu-satu tempat tu lama. Pengalaman tak banyak. 

Weiihhh... pengalaman di tempat baru tu iye tak banyak tapi kite akan buat kerja yang sama jugak. Tak kira kat mane pun kite bekerja. Pada aku semuanya bergantung pada bos aka majikan kite. Kalau kawan-kawan kite tak berapa ok, takpe lagi. Jangan bos yang tak ok sebab keje macam aku nih direct terus dengan bos. So sikap dan perwatakan bos tu paling penting. Gaji tetap sama walaupun kau keje kat Bangi, Putrajaya, Selangor ataupun Serdang (unless kau kerja swasta dan tengok jugak kau punya gred berapa).

Bila aku dapat je emel tentang pertukaran, mulanya aku rasa cemas. Aku takut. Panik. Gabra semua ada. Macam mana nanti tempat tu, paling penting parking kereta, paling teramat penting adalah macam mana la majikan baru aku nanti. Adakah baik macam sekarang atau lagi baik? Hehehe.. Masa tu perasaan nak bertukar tu memang takde. Aku sedih. Malam tu lepas solat, aku sengaja berlama-lama atas sejadah. Minta pada Tuhan supaya ditenangkan hati aku ni, nak bertukar tempat je pun. Bukan nak pergi berperang. Lama aku kat sejadah tu. Aku cuba positifkan diri, cuba tenangkan diri sendiri.

Alhamdulillah, memang membantu. Allah tolong tenangkan dan positifkan aku. Elok je aku lepas tu. Esok pagi tu mase otw nak pergi keje, perasaan nak bertukar tu dah jadi 50% dan peratus tu makin naik dari hari ke hari. Bahkan makin hari aku rasa tak sabar pulak. 

Sebenarnya, apa yang orang cakap tak semestinya betul. Itu semua adalah berbalik pada diri kita sendiri. Pembawakan diri kita. Macam setiap pagi, kalau kita bangun dengan semangat yang ceria, positif maka sampai ke malam lah kita akan rasa seronok dengan hari kita. Tapi bayangkan kalau kita bangun pagi, dah rasa serabut, kerja banyak, menyampah nak pergi kerja, end up macam tu lah jadinya. 

Semuanya adalah terpulang kepada diri sendiri. Ada orang kerja banyak pun dia happy. Kena marah dengan bos pun dia ok je. Sebab dia pilih untuk positifkan diri dia, tak nak serabut-serabut. Ada orang kerja takde pun dia stress. 

Jadi marilah kita pilih untuk jadi insan yang lebih positif, ceria. InsyaAllah kita akan rasa lebih berkeyakinan dan lebih tenang. 



Share:

0 comments