Bagaimana nak locate telefon kalau misplaced, hilang atau kecurian??

Assalamualaikum...


Henpon hilang? Aduss..mane letak nih? Tanya anak dia pun tak tau. Adoii... dah puas dah cari merata tempat, atas katil, bawah katil, atas sofa, bawah sofa, kat dapur, kat toilet, mane? mane??? Ke ade orang curik? Matik laaa.... banyak kot info dalam tuh, aisey...jenuh laa...nak beli baru duit pun tak brape nak ado nih...uwaaa...

Typical kan adegan tu. Sume pun alami bende yang sama termasuklah kiter..ehem2 (sambil betulkan kerusi :P). Cane nak buat ek? Supaya at least kita leh kesan balik henpon tuh walaupun henpon tuh dah arwah di tangan orang lain (kalo kene curik la). Cane ek? Cane?? tiba2 tingg!! Keluar mentol atas pale siap menyala lagi. Meh nak kabo mane la tau balik raya haji ni henpon missing..cewahh tetibe speakin london.


Arini kiter dpt satu ilmu baru. Dan rasanya lagi baik kiter kongsikan supaya manfaatnya pun dpt dirasai bersama.. cewah. 

Okeh, dipendekkan cerita kiter dpt tau (entah2 dah lama org lain tau. huhu..) yg henfon yg menggunakan platform android ni (xsure utk iphone dll) boleh dikesan kedudukannya ketika kita misplaced atau pun kecurian selagi handphone tu masih on dan mempunyai internet. Macam mana caranya? kiter akan terangkan kt bawah.


:

:

:

Perasan tak kita ada log in google account bagi setiap android. Yela, nak guna playstore pon sah2 kena log in google account kan. So, hp kita tu kiranya senantiasa connected dgn Google. Jadi, bila berlaku misplaced atau kecurian tadi kita boleh detect kat mana henphone kita tu. Caranya mcm ni, anda haruslah log in account google anda dari pc seperti gambar dibawah dan selepas itu mulakan carian dengan kata kunci 'locate my phone' atau 'locate android phone'.


 



Apabila kita dah buat carian, hasilnya akan dpt seperti gambar dibawah.
 





Klik pada paparan map tersebut untuk menu penuh. Jika sekadar ingin mencari hp yg entah mana duduknya mcm kami ni yg selalu anak2 hilangkan dalam rumah, boleh klik terus pada menu RING. Apabila menu ring diaktifkan, hp akan berdering dengan kelantangan penuh selama 5 minit, so boleh boleh cari kedudukan hp tu melalui bunyi lah.. bila dah jumpa, utk matikan bunyi tersebut kena tekan power button je.




Okay done untuk yang hilang area dekat2 nih, untuk hp yg dicuri anda mungkin perlukan beberapa menu tambahan lagi. So, selepas klik pada map tadi anda akan dibawa ke paparan spt dibawah.








Pada ketika ini, hp anda akan dikesan kedudukannya. Sekiranya gagal dikesan, klik menu anak panah merah diatas utk dikesan sekali lg. jika ditemui, paparan akan menunjukkan map dimana hp tersebut, last locate dan last online spt gambar dibawah



Okeh, pada menu diatas ada lagi dua menu pilihan iaitu 'Lock' dan 'Erase'. Disinilah sekiranya hp kita hilang atau dicuri, menu ini sangat berguna. Menu lock akan memasukkan lock screen hp kita dengan lock password. Anda akan diminta untuk memasukkan password untuk membuka lock screen. apabila selesai, org yg mencuri hp tersebut tidak boleh membuka lock screen hp kita lagi.



Menu seterusnya pula adalah Erase. Ia akan memadam data2 data peribadi daripada hp berkenaan. Hp kita akan di factory reset, maknanya hp tersebut akan jadi seperti baru keluar dari kilang. jadi, segala privacy kita akan selamat. Cuma henpon jela, selamat dlm pangkuan org lain.. uwaaaa.. xpe leh beli iphone6 pasnih eheh :).



Jadi demikianlah perkongsian kiter utk kali ini. semoga anda semua beroleh manfaat. kalau uols perasan, function yg kiter share ni ade kegunaan lain jugak. tp malas kiter nak sebutkan. nnti ade org yg marah kiter pulaks.. heheh.. sekiranya merasakan post ini berguna, maka kongsikanlah. kiter benarkan.. semoga berjumpa dilain post, tata..



Share:

0 comments