Budaya Membandingkan Orang Lain..

Pernah tak korang mase tecik-tecik dulu dibanding-bandingkan sesame sedara, sepupu hatta sepapat sekalipun? Haa...ade yang pernah dan aku pun pernah...(Haha..ape punya ayat daa..). Perasaan amat tak bagus kan bile time nak tau result peksa ..naahaiii tak putus-putus dapat call tanya result camne. Bukan ape kalau result tuh tak bagus macam anak die so very-very da cemerlang la anaknya.
So..its happened to me..result SPM aku tak berape nak cemerlang sekadar okay aje la. Mak aii kecoh satu kerabat mase tuh..huhu..family aku bising gak la (salah aku gak la tak pulun belajar betol2) tapi at the end pada aku sume nih tak penting, yang penting adalah bagaimana kita mencorakkan masa depan kita. Kalau kau skor A giler-giler pun tapi masa depan tak gemilang tak guna gak. Dapat tak point aku kat sini?? Okay back to story mory la..aku dapat sambung ke Uitm pas grad tanam anggur beberapa bulan. Gi interview sana-sini, keje private, kene perli ngan jiran-tetangga sebab keje mase tuh keje yang bukan-bukan (ok what..dapat duit & yang penting pengalaman!). Pastu sambung belajar balik then Alhamdulillah berkat kesabaran dan dorongan dari keluarga aku dapat keje sekarang. Memang bersyukur sangat.
Bile dah dapat kerja yang stabil, diorang mule tercabar..ooo nak tau pasal gaji aku plak sebulan leh banding tak ngan anaknyer..Fuyo0 sampai aku keje pun ade lagi tuh. Kalau dipikir rase cam kelakau pun ado. Mase tuh aku baru kije, standard arr gaji kecik..o0o tak leh lawan anaknyer. Fine! Taun demi taun gaji pun meningkat..tak banyak tapi Alhamdulillah rezeki Allah bagi kan. Kami (aku dan suami) punyai beberapa aset dan seorang permata hati yang sangat comel dan baik hati (kekadang degil gak dier :P). Bukan niat nak riak @ menunjuk tapi sekadar nak bagitau kat orang yang dengki khianat dan suka membandingkan orang, renti kan la keje tuh. Dah la tak dapat gaji, elaun ape tah lagi plus dosa yang dapat. Ade pendapat mengatakan golongan berkenaan sebenarnya tak berpuas hati dengan dirinya sendiri dan dengan berbuat demikian maka nya dia akan rasa nyaman.
Panjang plak entri kali nih.. (balas dendam sebab dah lame idea nih demam). So dipendekkan citer, anaknya tuh kehidupannya so-so, still mencari arah di dalam kehidupan, mak bapak masih lagi berkecik ati sebab anak kesayangannya tak bagi duit bulan-bulan (pada aku, mungkin anak nih ada masalah lain @ kegunaan lain ex tabungan). Tak salah yer kehidupan so-so, yang salah bila membandingkan orang. Amat tidak bagus wokay! Bosan la wehh, tolong la buat keje lain, dah tua kot, baca Quran lagi bagus.
Sekadar meluahkan rasa hati sebab budaya banding-banding nih amat berleluasa sangat. Kat opis pun ade...aduyaii.. stop la wehh. (Pst..nasib baik dapat bos yang baik hati dan rakan-rakan sekerja yang sangat marbeles.) Terima kasih Allah. Benarlah...tiap-tiap kesabaran, pengorbanan akhirnya terdapat suatu kemanisan yang amat tak dapat diungkapkan.
Yang penting kita bahagia, keluarga bahagia, semua orang di sekeliling kita akan turut terkena tempias kegembiraan. Dan..please kaum wanita jangan zalimi diri sendiri yer..no no..bila stress, kedut pun mari, penuaan pun tak sabar nak datang jengah.

Me,
Mommy Puteri

Share:

0 comments