Rutin Mencuci : Cuci Baju, Jemur, Lipat Dan Susun

Aku tak pasti bagi orang lain macam mane tapi bagi empunya badan ya Allah...bukan main malaih lagi nak buat sume nih. Argh..tolong!! Rase cam kalo la ade mesin yang buat sume bende nih memang aku beli.

Tabik spring kepada kaum hawa yang amat rajin buat mende alah nih setiap hari or selang hari or mingguan or bulanan (erk..dasat ek :P). Aku rase alasan bekerja memang sume pun tau kan...tak sempat ngkau, mane nak masak lagi, nak kemas rumah, nak mop lantai, cuci bilik air, blablabla.. Hahaha..nak abes kan list tu pun dah mengah. Tak nak buat la...bleh tak? Mestilah tak bleh tapi ehem..sekarang aku dah rajin sket, mungkin sebab dah berkawan dengan orang-orang yang rajin kemas umah, yang sumenyer pembersih (aku dulu pun rajin gak :P), rajin baca blog pasal rumah so otomatik aku bersemangat jitu nak kemas rumah.

Rutin aku weekend la (well, orang bekerjaya cam aku nih waktu weekend jer leh spend time kat rumah sesungguhnya itu pun kalo tak kuar kalo tak..mau jadik gunung everest kain yang tak berlipat tuh).. Malam sabtu tu kalo bleh aku dah machine kan baju-baju kotor so kengkadang hubby yang sidai (tu pun kalo dier tak lupe, kalo tak mak aii pagi esok nuh haa baru sidai). So untuk elakkan bende tuh berulang, keep on reminding him, so dier pun tak la terlupa (atau sengaja terlupa..eheks :P). So pagi-pagi sabtu, rutin mencuci pun bermula dengan cuci pinggan mangkuk kalo ade, sapu sampah, kemas itu kemas ini. Sekarang nih satu lagi tabiat aku adelah pantang tengok kotor sket (perhatian aku takde la pembersih bebenor tapi kalo dh lantai tu pijak pun semacam je..acaner?) Bayangkan dalam sehari, berkali-kali aku betulkan karpet rumah yang asyik senget sebab dipijak tetamu yang ganas. Aku pun pelik..aku ngan yang lelain pijak karpet tuh ok jer, tapi biler tetamu itu memijak karpetku terus senget..hurm..musykil. Berkali-kali juga menyapu, membersih halaman rumah kerana anak jiran sebelah gemar benor baling barang, kotak kosong kat rumah aku. Bab nih kene banyak bersabar sebab anak jiran tuh berkawan ngan Puteri ...budak-budak katekan..tapi Puteri takde la plak baling basikal ke, tayar buruk ke kat rumah dier. 


Okay, aku kan malas nak lipat baju. So ape yang aku buat macam orang lain gak buat; melipat baju di kala kuantiti nyer sikit dan sambil tengok tv. Kaedah lame tapi still ok. Selalu terjadi pada aku, aku tak tau ending citer berkenaan kerana terlalu fokus pada lipatan baju. Hahaha..tapi kesannya sangat best! Pas lipat kene susun plak yer..aduyai... takpe2 sebab apabila mood rajin sudah datang, bende itu pastinya bukan lagi masalah. Hahahaha.
Kendian, bab iron baju plak..dulu aku iron baju me and hubby utk seminggu tapi lepas ade anak dah kurang kepada 2x seminggu but still ok. At least still ber iron ok. Bab-bab rumah nih sumenyer kene ade mood, kalo tak ke laut la jawabnyer. Tak leh malas-malas.. biler rumah kemas otomatik kite akan jadi lebih tenang selain daripada jimatkan mase nak cari itu ini kan..
Love,
Mommy Puteri
-          Sumber gambar adelah ihsan dari google

Share:

0 comments